Navštivte náš nový digitální showroom Škoda v Kunraticích - Více informací

Technické informace

Proč zimní pneumatiky?

Kdy přezouvat na zimní pneumatiky?
Zimní pneumatiky je doporučeno používat jakmile průměrná teplota klesne pod 7°C.               

Podle dlouhodobých měření Českého hydrometeorologického ústavu klesá průměrná teplota 
na celém území České republiky pod 7 °C od začátku  listopadu do konce března. 
Používání zimních pneumatik v tomto období zásadně zvyšuje  bezpečnost při řízení.
   
Pravidlo 4
Používejte zimní pneumatiky na všech 4 kolech.
Používejte zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm.
Používejte zimní pneumatiky na voze po dobu nejméně 4 zimních měsíců.
Používejte zimní pneumatiky nejdéle 4 sezóny.

Dnem 1. července 2008 nabyla účinnosti nová vyhláška č. 202/2008 Sb, která zavedla dvě zcela nové příkazové dopravní značky: Zimní výbava (č. C 15a) a Zimní výbava - konec (č. C 15b). 

Nová dopravní značka Zimní výbava ukládá řidičům povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1.listopadu do 30.dubna. S uvedenou značkou se můžete setkat na silničních úsecích, kde zimní pneumatiky zvyšují bezpečnost jízdy. Podle místních podmínek lze platnost značky Zimní výbava upravit dodatkovou tabulkou E 12.

Povinnost použití zimních pneu je možné nahradit nasazením sněhových řetězů, ale pouze za předpokladu, že jsou splněny podmínky stanovené pro použití. Příkazová značka Zimní výbava nekončí na nejbližší křižovatce, jak je tomu u většiny svislých dopravních značek. Ukončení platnosti značky je označeno dopravní značkou Zimní výbava - konec. Pokud pojedete bez zimních pneumatik v úseku, který vymezuje povinnost použití zimní výbavy vystavujete se tak riziku ztráty 1 bodu a pokutě 2 000 Kč v blokovém řízení.

U motorových vozidel o max. přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg je hloubka dezénu hlavních drážek nebo zářezů zimních pneu stanovena na nejméně 4 mm na všech kolech.
U motorových vozidel o max. přípustné hmotnosti převyšujících 3 500 kg je hloubka dezénu hlavních drážek, nebo zářezů zimních pneu stanovena na nejméně 6 mm na všech hnacích kolech. 

Zimní pneumatiky jsou značeny  M + S (M+S, MUD+SNOW - bláto+sníh, pneu určená pro zimní provoz)

Konstrukce pneumatiky

Šířka pneumatiky je rozměr v milimetrech od bočnice k bočnici.

Profilové číslo je poměr výšky pneumatiky k její šířce. Například profil 65 znamená, 
že výška pneumatiky odpovídá 65% její šířky.

Konstrukce udává způsob, jakým byla pneumatika sestavena. 
"R" znamená radiální pneumatiku, tzn. že kordová tkanina (vrstvy tkaniva, které tvoří kostru pneumatiky)  ubíhá průřezem pneumatiky od patky k patce radiálně. 
"B" znamená diagonální pneumatiku, tzn. že kordová tkanina ubíhá průřezem pneumatiky od patky k patce diagonálně a směr vrstev se střídá, aby se vrstvy navzájem vyztužovaly.

Průměr ráfku je šířka ráfku z jedné strany obvodu na druhou.

Index nosnosti udává maximální hmotnost v librách, kterou je schopná unést  správně nahuštěná pneumatika. Maximální zatížení v librách a v kilogramech najdete vyznačené ještě na jiném místě bočnice.

Rychlostní kategorie znamená, že pneumatika vyhovuje všem platným bezpečnostním normám, které stanovuje americké Ministerstvo dopravy (DOT).  Vedle tohoto kódu je identifikace nebo sériové číslo pneumatiky – až dvanáctimístná kombinace písmen a číslic.

Běhoun je gumová vrstva, která je v přímém kontaktu s povrchem vozovky. Je navržen tak, aby byl vysoce odolný vůči opotřebování a různým zásahům, aby odolával nárazům a odváděl teplo.

Kostra je vnitřní vrstva nesoucí náklad vozidla, která tlumí nárazy. Její konstrukce je odolná proti únavě materiálu, aby mohla snášet účinky točivého tření.

Obruba je tvořena obrubovým drátem a gumovým jádrem a zajišťuje pevné přilehnutí pneumatiky a ráfku kola.

Pásy jsou vyrobeny z ocelového drátu nebo ze syntetických materiálů, např. z nylonu. Snižují účinky povrchu vozovky, rozšiřují stopu pneumatiky a napomáhají zajistit její bezpečnost.

Boční stěny chrání kostru před ohýbáním a napínáním a mají
důležitou funkci při zvýšení celkového komfortu jízdy.

Ramena jsou části mezi okrajem běhounu a vrchem boční stěny. Chrání kostru a odvádí teplo vznikající při pohybu vozidla.

Drážky jsou části běhounu. Poskytují stabilitu při zatáčení, přilnavost a brzdný výkon.

Jádro obruby snižuje vnější nárazy a chrání obrubu.

Patní pásek zabraňuje přímému kontaktu mezi ráfkem a kordy, které chrání.

Těsnicí pryž se používá na patce bezdušové pneumatiky. Jedná se o vrstvu speciální pryže, která zadržuje vzduch uvnitř.

Označení pneumatik a typy pneumatik

Značení zátěžového indexu

 76 

 400 kg

 94 

 670 kg

 77 

 412 kg

 96 

 710 kg

 78 

 425 kg

 98 

 750 kg

 79 

 437 kg

 100 

 800 kg

 80 

 455 kg

 102 

 850 kg

 81 

 462 kg

 104 

 900 kg

 82 

 475 kg

 106 

 950 kg

 83 

 487 kg

 107 

 975 kg

 84 

 500 kg

 108 

 1000 kg

 85 

 515 kg

 109 

 1030 kg

 86 

 830 kg

 110 

 1060 kg

 87 

 545 kg

 111 

 1090 kg

 88 

 560 kg

 112 

 1120 kg

 89 

 580 kg

 113 

 1150 kg

 90 

 590 kg

 114 

 1180 kg

 91 

 615 kg

 115 

 1215 kg

 92 

 620 kg

 116 

 1250 kg

Rychlostní index

 M

 130 km/h

 N 

 140 km/h

 P

 150 km/h 

 Q

 160 km/h 

 R

 170 km/h

 S 

 180 km/h 

 T 

 190 km/h 

 H 

 210 km/h 

 V

 240 km/h 

 W 

 270 km/h

 Y 

 300 km/h 

 ZR 

 240 km/h a více

Značení plechových a hliníkových disků ( například 6,5x16 ET38 5/112 )

6,5 – šířka disku v palcích (6,5")
16 – průměr disku v palcích (16")
ET 38  vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola (čím vyšší číslo ET, tím více bude kolo zapuštěno v podběhu automobilu a naopak)
5 – počet děr a šroubů
112  rozteč šroubů, průměr kružnice otvorů na šrouby v mm 

Radiální pneumatika – jednotlivé pásy kordu mají vlákna uspořádána rovnoběžně resp. kolmo na rovinu otáčení kola. Díky tomu má pneumatika měkčí boky, při namáhání se deformuje, déle vydrží a má lepší stabilitu při ovládání.

Diagonální pneumatika má jednotlivá kordová vlákna uspořádána diagonálně a současně kolmo na sebe, tedy šikmo pod úhlem 45° k rovině otáčení. Bok pneumatiky je díky tomu pevný, při bočním namáhání spíše se po vozovce smýkne. Proto má pneumatika kratší životnost.

Pneumatika se symetrickým typem běhounu, tuto je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet bez nutnosti demontování pneu na disku.

Pneumatika se směrovým typem běhounu,  používaná především u sportovních a zimních pneumatik. Při montáži je nutno dodržet směr otáčení, který je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky.

Pneumatika s asymetrickým typem běhounu, jež v některých segmentech postupně nahrazuje oba předešlé typy dezénů. Při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako "outside" a "inside".

Důležitost správného nahuštění pneumatik

SPRÁVNÝ TLAK

 

TLAK MENŠÍ O -0,5 barů

kratší životnost až o 20%

Naše technické vybavení

Náš pneuservis AUTO JAROV je vybaven montážními stroji Hunter a Aikido 34, které jsou schopny přezouvat pneumatiky do velikosti 32 palců a různých konstrukcí (PAX, Run flat, DSST, Contiseal a nízkoprofilové pneumatiky).

Používáme vyvažovací stroje Bosch, Mondolfo a Hunter. Naší specialitou je vyvažovací stroj Hunter GSP 9700, který dokáže simulovat jízdní zkoušku pomocí válce přitlačovaného ke kolu silou až 635kg. V průběhu testovací rotace měří radiální a axiální síly vyvozené kolem pod zatížením.

GPS 9700 spočítá podíl ráfku a pneumatiky na vibracích a navrhne obsluze optimální řešení umístění jednotlivých kol na Vašem vozidle.