Originální půjčovna užitkových vozů VolkswagenSpolečnost AUTO JAROV Vám přináší novou službu od Volkswagen Finance v oblasti půjčovny vozidel - Das RentAuto. Vybrané užitkové vozy Volkswagen Vám půjčíme na 1 - 30 dní.více zde

Technické informace

 

Proč zimní pneumatiky?   /  Konstrukce pneumatiky  Označení pneumatik  Správné nahuštění   /  Naše technické vybavení

 

Proč zimní pneumatiky?

Proč zimní pneumaitky?



Proč zimní pneumatiky?Kdy přezouvat na zimní pneumatiky?
Zimní pneumatiky je doporučeno používat jakmile průměrná teplota klesne pod 7°C.               

Podle dlouhodobých měření Českého hydrometeorologického ústavu klesá průměrná teplota
na celém území České republiky pod 7 °C od začátku  listopadu do konce března.
Používání zimních pneumatik v tomto období zásadně zvyšuje  bezpečnost při řízení.
  
Pravidlo 4
Používejte zimní pneumatiky na všech 4 kolech.
Používejte zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm.
Používejte zimní pneumatiky na voze po dobu nejméně 4 zimních měsíců.
Používejte zimní pneumatiky nejdéle 4 sezóny.
  
   
Dnem 1. července 2008 nabyla účinnosti nová vyhláška č. 202/2008 Sb, která zavedla dvě zcela nové příkazové dopravní značky: Zimní výbava (č. C 15a) a Zimní výbava - konec (č. C 15b).
Nová dopravní značka Zimní výbava ukládá řidičům povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1.listopadu do 30.dubna. S uvedenou značkou se můžete setkat na silničních úsecích, kde zimní pneumatiky zvyšují bezpečnost jízdy. Podle místních podmínek lze platnost značky Zimní výbava upravit dodatkovou tabulkou E 12.
Povinnost použití zimních pneu je možné nahradit nasazením sněhových řetězů, ale pouze za předpokladu, že jsou splněny podmínky stanovené pro použití. Příkazová značka Zimní výbava nekončí na nejbližší křižovatce, jak je tomu u většiny svislých dopravních značek. Ukončení platnosti značky je označeno dopravní značkou Zimní výbava - konec. Pokud pojedete bez zimních pneumatik v úseku, který vymezuje povinnost použití zimní výbavy vystavujete se tak riziku ztráty 1 bodu a pokutě 2 000 Kč v blokovém řízení.
U motorových vozidel o max. přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg je hloubka dezénu hlavních drážek nebo zářezů zimních pneu stanovena na nejméně 4 mm na všech kolech.
U motorových vozidel o max. přípustné hmotnosti převyšujících 3 500 kg je hloubka dezénu hlavních drážek, nebo zářezů zimních pneu stanovena na nejméně 6 mm na všech hnacích kolech.
Zimní pneumatiky jsou značeny  M + S (M+S, MUD+SNOW - bláto+sníh, pneu určená pro zimní provoz)

Proč zimní pneumatiky?

 

Konstrukce pneumatiky

 
Šířka pneumatiky je rozměr v milimetrech od bočnice k bočnici.

Konstrukce pneumatikyProfilové číslo je poměr výšky pneumatiky k její šířce. Například profil 65 znamená,
že výška pneumatiky odpovídá 65% její šířky.                                       

Konstrukce udává způsob, jakým byla pneumatika sestavena.
"R" znamená radiální pneumatiku, tzn. že kordová tkanina (vrstvy tkaniva, které tvoří kostru pneumatiky)
ubíhá průřezem pneumatiky od patky k patce radiálně.
"B" znamená diagonální pneumatiku, tzn. že kordová tkanina ubíhá průřezem pneumatiky
od patky k patce diagonálně a směr vrstev se střídá, aby se vrstvy navzájem vyztužovaly.
Průměr ráfku je šířka ráfku z jedné strany obvodu na druhou.
Index nosnosti udává maximální hmotnost v librách, kterou je schopná unést
správně nahuštěná pneumatika. Maximální zatížení v librách a v kilogramech
najdete vyznačené ještě na jiném místě bočnice.
Rychlostní kategorie znamená, že pneumatika vyhovuje všem platným
bezpečnostním normám, které stanovuje americké Ministerstvo dopravy (DOT).
Vedle tohoto kódu je identifikace nebo sériové číslo pneumatiky – až dvanáctimístná kombinace písmen a číslic.
  
Běhoun je gumová vrstva, která je v přímém kontaktu s povrchem vozovky.
Je navržen tak, aby byl vysoce odolný vůči opotřebování a různým zásahům,
aby odolával nárazům a odváděl teplo.

Konstrukce pneumatiky

Kostra je vnitřní vrstva nesoucí náklad vozidla, která tlumí nárazy.
Její konstrukce je odolná proti únavě materiálu, aby mohla snášet účinky točivého tření.
Obruba je tvořena obrubovým drátem a gumovým jádrem a                              

zajišťuje pevné přilehnutí pneumatiky a ráfku kola.
Pásy jsou vyrobeny z ocelového drátu nebo ze syntetických materiálů, např. z nylonu.
Snižují účinky povrchu vozovky, rozšiřují stopu pneumatiky a napomáhají zajistit její bezpečnost.
Boční stěny chrání kostru před ohýbáním a napínáním a mají
důležitou funkci při zvýšení celkového komfortu jízdy.
Ramena jsou části mezi okrajem běhounu a vrchem boční stěny.
Chrání kostru a odvádí teplo vznikající při pohybu vozidla.
Drážky jsou části běhounu. Poskytují stabilitu při zatáčení, přilnavost a brzdný výkon.
Jádro obruby snižuje vnější nárazy a chrání obrubu.
Patní pásek zabraňuje přímému kontaktu mezi ráfkem a kordy, které chrání.
Těsnicí pryž se používá na patce bezdušové pneumatiky.
Jedná se o vrstvu speciální pryže, která zadržuje vzduch uvnitř.
  
  

Označení pneumatik a typy pneumatik

 značení zátěžového indexu 

 76

 400 kg

 94

 670 kg

 77

 412 kg

 96

 710 kg

 78

 425 kg

 98

 750 kg

 79

 437 kg

 100

 800 kg

 80

 455 kg

 102

 850 kg

 81

 462 kg

 104

 900 kg

 82

 475 kg

 106

 950 kg

 83

 487 kg

 107

 975 kg

 84

 500 kg

 108

 1000 kg

 85

 515 kg

 109

 1030 kg

 86

 830 kg

 110

 1060 kg

 87

 545 kg

 111

 1090 kg

 88

 560 kg

 112

 1120 kg

 89

 580 kg

 113

 1150 kg

 90

 590 kg

 114

 1180 kg

 91

 615 kg

 115

 1215 kg

 92

 620 kg

 116

 1250 kg

 rychlostní index

 M

 130 km/h

 N

 140 km/h

 P

 150 km/h

 Q

 160 km/h

 R

 170 km/h

 S

 180 km/h

 T

 190 km/h

 H

 210 km/h

 V

 240 km/h

 W

 270 km/h

 Y

 300 km/h

 ZR

 240 km/h a více

Kontrukce pneumatiky
 
 

 

 

 

 

 

 

Značení plechových a hliníkových disků ( například 6,5x16 ET38 5/112 )
6,5     šířka disku v palcích (6,5")
16     průměr disku v palcích (16")
ET 38     vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola (čím vyšší číslo ET, tím více bude kolo zapuštěno v podběhu automobilu a naopak)
5     počet děr a šroubů
112     rozteč šroubů, průměr kružnice otvorů na šrouby v mm
Radiální pneumatika - jednotlivé pásy kordu mají vlákna uspořádána rovnoběžně resp. kolmo na rovinu otáčení kola. Díky tomu má pneumatika měkčí boky, při namáhání se deformuje, déle vydrží a má lepší stabilitu při ovládání.
Diagonální pneumatika má jednotlivá kordová vlákna uspořádána diagonálně a současně kolmo na sebe, tedy šikmo pod úhlem 45° k rovině otáčení. Bok pneumatiky je díky tomu pevný, při bočním namáhání spíše se po vozovce smýkne. Proto má pneumatika kratší životnost.
Pneumatika se symetrickým typem běhounu, tuto je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet bez nutnosti demontování pneu na disku.
Pneumatika se směrovým typem běhounu,  používaná především u sportovních a zimních pneumatik. Při montáži je nutno dodržet směr otáčení, který je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky.
Pneumatika s asymetrickým typem běhounu, jež v některých segmentech postupně nahrazuje oba předešlé typy dezénů. Při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako "outside" a "inside".

Důležitost správného nahuštění pneumatik

 

 

Správný tlak

 

 SPRÁVNÝ TLAK

 

 

TLAK MENŠÍ O -0,5 barů

 

TLAK MENŠÍ O -0,5 barů

kratší životnost až o 20%

 

 

 

TLAK MENŠÍ O - 1 barů

 

TLAK MENŠÍ O - 1 barů

 

TLAK MENŠÍ O - 1,5 barů

 

TLAK MENŠÍ O -1,5 barů

 

 vyšší spotřeba paliva, špatná ovladatelnost, delší brzdná dráha, vysoké riziko nehody

nebezpečí exploze pneumatiky !!!

 

 

 

 

 

Naše technické vybavení

 

 Aikodo 34

Aikodo 34

 Hunter 575

Hunter 575

    

Náš pneuservis AUTO JAROV je vybaven montážními stroji Hunter a Aikido 34,               

které jsou schopny přezouvat pneumatiky do velikosti 32 palců a různých konstrukcí
(PAX, Run flat, DSST, Contiseal a nízkoprofilové pneumatiky).
  
                                           Hunter GSP 9700 

                                        Hunter GSP 9700

   
Používáme vyvažovací stroje Bosch, Mondolfo a Hunter. Naší specialitou je vyvažovací stroj Hunter GSP 9700,
který dokáže simulovat jízdní zkoušku pomocí válce přitlačovaného ke kolu silou až 635kg.
V průběhu testovací rotace měří radiální a axiální síly vyvozené kolem pod zatížením.                    

GPS 9700 spočítá podíl ráfku a pneumatiky na vibracích a navrhne
obsluze optimální řešení umístění jednotlivých kol na Vašem vozidle.

Kam dále můžete